20160315_110400-1Roderik aan het werk

Wat is je favoriete kunstwerk?
De Symphony for Cello van Benjamin Britten. Alles wat kunst met je moet doen, doet dit stuk. Ik val er van stil, ik verlies mijn controle. Ik sta met mijn bek vol tanden van dit werk. Ik heb er geen mening over. En dat is wat een mooi kunstwerk behoort te doen. Als docent aan het Conservatorium moet ik een mening hebben. Moet ik zeggen of iets goed is of niet. Of iets af is of niet. En ik wil daar niet in blijven hangen. Het is een woest, monumentaal stuk. Het keert je emotioneel binnenste buiten zonder dat het je ooit schade zal berokkenen. Het is alsof je een schilderij hebt van een monster maar als je goed kijkt naar de techniek, ziet dat het van bloemetjes is gemaakt. Ofzo. Weet ik veel. Het wordt allemaal zo snel van dat kunstgewauwel.

Wat inspireert je?
Dat kan van alles zijn. Alles om me heen. Een lekkere maaltijd. Een vervelende ontmoeting met iemand. Een goede schijtbeurt. En mijn zoon. Die produceert heel veel rare geluiden met zijn keel. Vraag hem niet om een liedje te zingen, dat vertikt hij. Maar de geluiden die hij voortbrengt inspireren mij. (Zijn zoon is 15 jaar, red.)

Waar ben je nu mee bezig?
Ik ga een eigen CD uitbrengen en daarvoor zit ik nu in een onderzoeksperiode. Alles staat nog open. Met wie ik ga spelen, zelfs in wat voor taal ik ga zingen. Het is een fundamenteel onderzoek naar wat voor soort geluid ik wil voortbrengen. Hoe wil ik als zanger zijn? Ik kan bij elk eigen project weer kiezen wie ik wil zijn. Wat ik tijdens zo’n project een beetje moet bevechten is dat wat er aan muziek in mijn oren komt, zuiver blijft. Als ik door een winkel loop hoor ik de muziek die daar gedraaid wordt. Dan krijg ik bagger binnen. Als je naar McDonald’s gaat kies je ervoor om bagger binnen te krijgen. Ik kies hier niet voor, in een winkel heb je geen keus. Dat zijn plekken die ik in zo’n proces moet mijden. Omdat mijn hoofd zo werkt dat het rond blijft gonzen.  Als er een liedje van Adele in mijn hoofd zit is het onmogelijk om iets te componeren. Stel je bent de Mona Lisa aan het schilderen en het enige wat op je netvlies staat is Donald Duck. Dan komt er niet zoveel van, snap je?