Opening Regardless of Others

 

De videokunst van Machado de Souza gaat over de mens in het openbaar. Hoe gedragen mensen zich in de publieke ruimte? Ten opzichte van andere mensen en wat er om hen heen gebeurt. Er zijn 2 verschillende installaties met videowerk: midden in de grote ruimte staat een een kubus, die omgeven wordt door schotten waar 4 video’s op geprojecteerd worden. Daarnaast is een video in een bijruimte te bekijken.

 

Machado de Souza:

“Wij zijn individuen, we zitten op een eiland en zijn met onszelf bezig. Tegelijkertijd worden we omringd door anderen. Hoe verhouden wij ons tot de rest?”

 

Willekeurige momenten blijken de kwaliteit te hebben van een performance. De kunstenares werkt niet met ensceneringen, ze richt de camera op toevallige gebeurtenissen (performances) in de openbare ruimte. Ze maakt nauwelijks gebruik van montagetechnieken en manipuleert de beelden slechts mondjesmaat. Om haar heen lijken zich de meeste bijzondere dingen af te spelen. In Brussel is ze er getuige van dat een dame op straat begint te dansen. Uiteraard richt zij haar camera op de vrouw en haar omgeving. Vervolgens gaat een man op leeftijd meedansen. Dit levert een prachtige performance op.

 

Dit voorbeeld is exemplarisch voor het werk van Machado de Souza. Met haar camera weet zij (on)alledaagse zaken in de openbare ruimte op een bijzondere wijze te vangen. Zonder dat ze ingrijpt, manipuleert of ensceneert. Zonder acteurs, zonder scenario.

 

“Het is voor mij de eerste keer dat ik exposeer in ‘t Brandweer, en het bevalt heel goed. Ik krijg veel positieve reacties op mijn werk. Je hebt hier veel vrijheid, dat is in veel galeries en musea vaak anders. Daar gelden meer beperkingen, hiërarchieën en economische belangen. Juist daarom is het erg zonde dat deze ruimte niet langer voor SAM beschikbaar is als expositieruimte”.

Geef een reactie