Return to Top Return to Top

De luxe van Duitsland

Atelier Esther
De werkruimte van Esther

Hoe ga je te werk?

Ik werk eigenlijk altijd in opdracht. De regisseur bepaalt het concept en is eindverantwoordelijk. Dus daar moet ik verantwoording aan af leggen. Meestal bepaal ik samen met de regisseur wat we gaan doen. Dan maak ik maquettes en tekeningen en die moeten dan weer goedgekeurd worden door de regisseur, maar ook door de technici. Die maken mijn model in schetsen in het groot na. Als dan blijkt dat het goed is, wordt mijn ontwerp gemaakt door de werkplaats van het theater. Ik ben dus echt vormgever en ontwerper, het maken doen anderen. Dat is ook het voordeel van in Duitsland werken. Daar is de luxe van werkplaatsen heel gewoon. In Nederland is dat niet. Dat betekent ook dat je op hoger niveau kunt werken en ontwerpen.

Wat is jouw achtergrond?

Ik wist al op vrij jonge leeftijd dat ik iets met kunsten wilde gaan doen. Eerst heb ik de vooropleiding van de kunstacademie gedaan. Toen ben ik, mede op aandringen van mijn ouders, de docentenopleiding in Arnhem gaan doen. Dat heb ik 4 jaar gedaan en mijn eerstegraads diploma gehaald. Ik wist toen al, dit gaat het niet worden, in ieder geval niet fulltime. Op een gegeven moment was ik bezig met een project met verschillende docenten. Vanuit drama, vanuit dans, kortom met verschillende disciplines. En toen kwam ik er eigenlijk achter wat ik wilde. Namelijk het werken in teamverband, en samen iets opbouwen. Ieder vanuit zijn eigen kracht. Dat heb ik ook nodig, de onderlinge communicatie van een team. Ik ben geen autonoom kunstenaar. Ik heb een kader nodig, en het liefst zoek ik ook de samenwerking met anderen op. Toen heb ik besloten om nog 3 jaar decor en kostuum te doen in Maastricht.