Er moeten hier meer bruisende, kwalitatief goede en diverse activiteiten worden aangeboden. Wij willen daar graag aan meewerken.

Atelier met open deur

Hun atelier is nagenoeg leeg, want Amber Lalieu en Lars den Hertog verlaten noodgedwongen hun werkplek in het voormalige winkelcentrum in Malpertuis, dat binnenkort gesloopt gaat worden. Ter afscheid organiseerden ze The great Malpertuis Summer Show. Ze hopen in Maastricht te kunnen blijven werken, maar ateliers zijn er helaas schaars.

De ruimte oogt nu als een galerie, maar voorheen was het een atelier voor twee kunstenaars. Hoe zag het eruit?

Lars: ‘We hebben de ruimte gewoon in tweeën gedeeld. Amber werkte aan de voorzijde naast de etalage. Mijn ezel en tafel vol verfpotten stonden achterin. De kleine ruimte aan zijkant schermde ik in het begin met doeken af, zodat mijn modellen een beetje privacy hadden. Maar in de loop van de tijd groeide het aantal schilderijen en werd de hoek een opslagruimte.’

Een eigen afscheidstentoonstelling organiseren: jullie lijken mij ondernemende types.

 Amber: ‘Zelf tentoonstellingen organiseren vind ik leuk. Dat hebben we hier in ons atelier in Malpertuis vaker gedaan. In onze etalages nodigden we kunstenaars uit om onder de noemer L’Étalage een presentatie te maken. We organiseerden openingen en feestjes. Ook ben ik mijn eigen zeefdrukkerij gestart in Geleen. In ons toekomstige atelier willen we graag een gemeenschappelijke ruimte hebben om te exposeren, zodat we minder afhankelijk zijn van de culturele instellingen.’ Lars: ‘Ik neem meestal zelf het initiatief voor een tententoonstelling en wacht niet af tot ik ergens gevraagd word. Hierdoor heb ik al op heel veel plekken in Limburg geëxposeerd. Nu kijk ik naar het buitenland.’

Hoe belangrijk is het voor jullie om een atelier in Maastricht te hebben?

Lars: ‘Ik heb er heel bewust voor gekozen om mijn master hier te doen, omdat ik in Maastricht een netwerk heb opgebouwd. Vanuit deze stad leg ik ook makkelijk contacten in België en Duitsland. Maar er zijn weinig ateliers, dus het zal moeilijk worden iets nieuws te vinden.’ Amber: ‘Het is jammer dat het een stad met een kunstacademie én Jan van Eyckacademie niet lukt om kunstenaars hier te houden na hun afstuderen. Als kunstenaars zouden mogen meepraten over het kunstklimaat en zelf actief dingen gaan organiseren, zie ik hier wel een toekomst voor mezelf. Er moeten hier meer bruisende, kwalitatief goede en diverse activiteiten worden aangeboden. Wij willen daar graag aan meewerken.’

Hoe werken jullie tijdelijk verder zonder atelier?

Lars: ‘Wat ik zal missen is de bubbel waarin je veilig en ongestoord kunt experimenteren en mensen kunt uit nodigen. Dingen die je nodig hebt om als kunstenaar verder te komen. Thuis heb je die veiligheid natuurlijk ook. Maar wat ik hier maak, kan thuis niet. Een goede kunstenaar is flexibel, dus ik ga aan mijn poëzie en performances werken totdat ik een nieuw atelier heb gevonden. Er is veel te ontdekken en uit te proberen. Dat is ook weer spannend.’

Amber: ‘Ik ben een beetje door mijn foto voorraad heen en ga de periode zonder atelier gebruiken om nieuw materiaal op straat te verzamelen. En ik ga ervanuit dat ik snel weer wat nieuws heb gevonden. Ondertussen kan ik ook terecht in het zeefdrukatelier, maar dat is niet ideaal. In dit atelier kon ik werken laten staan en opnieuw bekijken of het echt goed is. Voor mij was dit ook een plek van ontmoeting. Ik vind het heel erg belangrijk om me als kunstenaar met anderen te verbinden. Buurtbewoners en kunstenaars liepen hier regelmatig binnen voor een koffie en een gesprek. Dat zal ik missen.’