Tekening die Marlies maakte toen ze 12 was

Hoe ga je te werk?
Ik ben niet iemand die talloze schetsen en uitprobeersels maakt. Ik begin en werk meestal meteen door naar een eindbeeld. Ik werk vrij snel, er zijn weinig werken waar ik weken mee bezig ben. Als ik start voel ik een soort gretigheid om te weten te komen hoe het werk zal zijn als het af is. Op zulke momenten kan ik me ook helemaal in mijn werk verliezen, dan ben ik zo geconcentreerd bezig dat tijd en ruimte verdwijnen.

Wat is jouw achtergrond?
Ik heb de docentenopleiding Tekenen en Schilderen op de Kunstacademie gevolgd. Daar heb ik best geworsteld omdat ik niet gewend was dat alles met theorieën en concepten verantwoord moest worden. Ik ben een doener en niet persé iemand die met de neus in de boeken gaat zitten. Ik heb altijd veel getekend en geschilderd en op de academie moest ik alles wat ik kon overboord gooien. Zo tekende ik graag paarden maar dat was volgens de docenten verleden tijd. Realistisch tekenen was een kunstje en geen kunst. Het heeft vijftien jaar geduurd voordat ik weer paarden durfde te tekenen. En tegenwoordig merk ik dat juist die ambachtelijke technieken weer belangrijk worden.